Tri hrvatske eTwinnerice dobile svjetsko priznanje za izvrsne učitelje

Nagradu „Global Teacher Award 2021” za osobito kreativne učitelje i nastavnike koji svojim radom znatno pridonose struci i unaprjeđenju društva u kojem djeluju, dobilo je 500 nominiranih kandidata iz 110 zemalja, a među njima su ove godine i tri hrvatske odgojno-obrazovne djelatnice, ujedno i iznimno uspješne članice eTwinningove zajednice! To su Marijana Smolčec, nastavnica engleskog jezika u Gimnaziji i strukovnoj školi „Bernardin Frankopan” iz Ogulina, Ivana Fundurulić, nastavnica matematike i fizike II. gimnazije u Križanićevoj iz Zagreba, i Marijana Curić, učiteljica iz OŠ Stjepana Radića iz Metkovića.

 

Riječ je o nagradi kojom se odaje priznanje izvrsnim učiteljima iz svih regija i zajednica svijeta i ističe njihov doprinos u izgradnji zajednice i pomaganju da se bolje društvo inspirira poučavanjem. Kako prenosi Školski portal, nagradu je utemeljio Alert Knowledge Services iz Indije, kompanija za inovativnu obuku, savjetovanje i upravljanje sustavom obrazovanja. Ove je godine bilo nominirano više od 26 tisuća učitelja i nastavnika diljem svijeta. Zbog pandemije ovogodišnja je svečana dodjela održana u virtualnom okružju, a u našoj objavi možemo se prisjetiti kako je ta svečanost izgledala pretpandemijske 2019. godine, kada je dobitnici nagrade iz Hrvatske, također eTwinnerici Ivani Bašić iz Opuzena, nagrada uručena uživo u New Delhiju u društvu hrvatskog veleposlanika u Republici Indiji. Prošle je godine dodjela prvi put održana u virtualnom okružju, a iz Republike Hrvatske nagrađen je Dejan Nemčić iz zagrebačke Osnovne škole Ive Andrića.

 

Tri hrvatske eTwinnerice dobile svjetsko priznanje za izvrsne učitelje - Slika 1

Na slici: Marijana Curić, Marijana Smolčec i Ivana Fundurulić

 

Ponosni na sve naše učitelje i nastavnike od srca im čestitamo i radujemo se što je njihov rad i gobalno prepoznat i priznat! U nastavku donosimo kratki razgovor s dobitnicama ovogodišnje nagrade.

 

Za ulazak u konkurenciju za dobivanje ove prestižne nagrade bila je potrebna nominacija kolega iz raznih krajeva svijeta koji surađuju na implementaciji inovativnih programa u nastavi. Kako ste uopće ostvarili suradnju s tim kolegama iz raznih krajeva svijeta?

 

Marijana Curić: Suradnju s kolegama iz raznih krajeva svijeta ostvarila sam većim dijelom marljivim radom na eTwinning projektima i susretima s učiteljima na raznim nacionalnim i međunarodnim konferencijama na kojima više puta držim i predavanja. Učitelji naravno biraju partnere s kojima mogu ostvariti kvalitetu rada i dobru suradnju pa sam višegodišnjim radom na eTwinningu razvila svoje kompetencije i ostvarila sam vrijedne kontakte s marljivim i uspješnim učiteljima diljem svijeta.

 

Ivana Fundurulić: Međunarodnu suradnju s kolegama iz raznih krajeva svijeta ostvarila sam kroz eTwinning i druge zajednice odgojno-obrazovnih djelatnika (npr. Europeana, Khan Academy, Science Teachers in Europe, World Educators’ Network, Theacher Academy…). Kroz rad na različitim projektima, pripremajući se za radionice i edukacije shvatila sam da uz tehnologije koje su nam na raspolaganju svijet nikad nije bio manji, te da su mi kolege i sustručnjaci uvijek dostupni bez obzira koliko stotina kilometara bili fizički udaljeni.

 

Marijana Smolčec: Svoje prve kontakte s inozemnim kolegama ostvarila sam kroz TESOL EVO online tečajeve 2011. godine. EVO je skraćenica za Electronic Village Online projekt kojeg podržava TESOL tj. međunarodna udruga nastavnika engleskog jezika. Više o tim tečajevima možete pročitati u članku Besplatni EVO online tečajevi za nastavnike koji sam davno napisala za digitalni časopis Pogled kroz prozor. Na tim tečajevima sam upoznala nastavnike iz različitih dijelova svijeta od kojih sam puno toga naučila, i zato uvijek volim istaknuti da sam upravo tamo započela svoje prve online korake. Također sam s tim istim kolegama godinama organizirala i vodila mnoge EVO online tečajeve i međunarodne konferencije za nastavnike, a s nekima sam ostvarila i zanimljive online suradnje kroz različite videokonferencije. Taj dio primanja i davanja znanja nastavničkoj zajednici je vrlo važna komponenta. Bilo je tu i projekata s kolegama iz Brazila i Urugvaja putem raznih platformi koje danas čak niti ne postoje, a putem kojih su se naši učenici dopisivali, kreirali sadržaje i surađivali. Ono najdraže mi je da sam neke od tih kolega osobno i upoznala jer su me posjetili kad su putovali Hrvatskom. Paralelni dolazak u eTwinning zajednicu bio je sasvim logičan. U svakom slučaju danas je puno jednostavnije ostvariti kontakte jer se većina nastavnika danas služi društvenim mrežama, pa su čak suradnju prebacili kroz različite Facebook međunarodne nastavničke grupe, pogotovo u jeku ove nesretne pandemije. Tako sam i ja naišla na više takvih grupa tragajući za partnerima iz Japana i Južne Koreje. Zajedno sa svojim učenicima uključila sam se u projekte tzv. globalne učionice. Skoro jednom tjedno virtualno putujemo u Japan, Maleziju, Južnu Koreju, Indiju, a od 2015. aktivno sudjelujemo i u 24-satnom Time Project koji je dio UNESCO ASPnet mreže i koji sam i više puta s kanadskim kolegom Joe Sheikom predstavila i na eTwinning edukacijama. Možda će nekima ovakav način povezivanja zvučati komplicirano, ali pristup internetu olakšao je ovakve suradnje i uz malo dobre volje i organizaciju sve ostalo dođe samo.

 

Tri hrvatske eTwinnerice dobile svjetsko priznanje za izvrsne učitelje - Slika 2 

Na slici: Marijana Smolčec ujedno je i moderatorica eTwinningove grupe "Inkluzivno obrazovanje" koja okuplja oko 9000 članova eTwinningove zajednice

 

Global Teacher Award 2021 je svjetska nagrada za osobito kreativne učitelje i nastavnike koji svojim radom znatno pridonose struci i unaprjeđenju društva u kojem djeluju. Vaš je rad prepoznat globalno, a kakva je situacija lokalno? Kako su Vaši kolege i učenici reagirali na Vašu nagradu?

 

Marijana Curić: Nagrada Global Teacher Award me jako razveselila. Smatram da u našem društvu još nije u potpunosti zaživjela. Moji učenici, i sadašnji i bivši, jako su se obradovali. Poticali su me na zajedničko slavlje i druženje. Oni su istinska snaga i radost. Većina kolega izrazila je čestitke. Od škole sam dobila podršku i ovim putem se zahvaljujem. Gradonačelnik grada Metkovića, gosp. Dalibor Milan pozvao me je na primanje i srdačno mi čestitao te je vijest podijelio na svom fb profilu. Lokalni portali također su prenijeli vijest i intervju sa mnom, a lokalno stanovništvo izrazilo je mnogobrojne čestitke.

 

Ivana Fundurulić: Imam sreće da radim u školi u kojoj je moj rad prepoznat, te imam podršku, kako svojih kolega iz II. gimnazije u Zagrebu, tako i ravnatelja Drage Bagića. Dobar smo kolektiv, te jedni druge potičemo, međusobno surađujemo, te se veselimo uspjehu kolega. Svaki naš pojedinačni uspjeh ujedno je i uspjeh II. gimnazije, te kroz razne dodatne sadržaje koje nudimo našim učenicima ujedno unaprjeđujemo i školu u kojoj radimo. U našoj II. gimnaziji uče se brojni jezici (engleski, talijanski, španjolski, francuski, portugalski, ruski), provodi se građanski odgoj, u sklopu škole djeluje debatni klub (Bušmani), dramska grupa, novinarska grupa (koja izdaje školski časopis Doping), volonterska grupa, GLOBE grupa, foto i likovna grupa, te brojne druge. Kao škola sudjelujemo u brojnim projektima, a svake nastavne godine održavamo i Školski projektni dan. Nakon potresa u Petrinji, Sisku i okolici osnovana je i udruga DRUGAčiji u sklopu naše škole kroz koju smo u akciji Srce kao kuća kroz razne aktivnosti uspjeli prikupiti novac kako bi jednoj mladoj obitelji izgradili novi dom, na što sam posebno ponosna. Kroz razne sadržaje koje organiziramo nastojimo naše učenike učiniti samostalnim, osviještenim mladim ljudima koji su aktivni članovi zajednice, kako na lokalnoj, tako i na globalnoj razini, a naši učenici to prepoznaju i cijene. Zbog sveg nabrojanog nije me nimalo iznenadilo kada sam nakon dobivanja ove nagrade dobila veliku podršku, kako od ravnatelja, tako i od kolega i učenika.

 

Marijana Smolčec: Ja dolazim iz malenog mjesta gdje se svi više-manje poznaju i čim se na službenim Facebook stranicama naše škole našla objava da sam dobila svjetsku nagradu učitelja, vrlo brzo se to proširilo i na druge lokalne i regionalne portale; od radija, lokalnih vijesti i sl. Ljudima je drago što je netko iz njihove zajednice dobio jednu ovakvu nagradu, pogotovo ako tu osobu čak osobno i poznaju. Često me na cesti ili u trgovini zaustavljaju i čestitaju, a susjedi mi se javljaju da su čak vijest čitali i na teletekstu. Bivši učenici koji su vidjeli vijest javljali su mi se i privatno, pa čak i oni koji studiraju u inozemstvu, nekako je i njima to velika stvar što im je bivša profesorica dobila takvu nagradu. Sadašnjim učenicima sam to čak malo i tajila, ali sve se brzo saznalo. Mnogi kolege su mi čestitali i na društvenim mrežama i zbornici, a ravnatelj mi je i službeno u ime svih kolega čestitao i na Nastavničkom vijeću. Naravno, njemu sam i posebno zahvalna jer je i potvrdio moju nominaciju.

 

Tri hrvatske eTwinnerice dobile svjetsko priznanje za izvrsne učitelje - Slika 3

Na slici: Ivana Fundurulić aktivna je popularizatorica znanosti

 

Aktivni ste u eTwinningovoj zajednici, iza Vas su brojni uspješni projekti. Kakvi su bili Vaši prvi koraci u eTwinningu i što biste danas savjetovali sebi iz tog vremena (a i današnjim početnicima)?

 

Marijana Curić: Aktivna sam i volim raditi. Veseli me mogućnost suradnje s učiteljima i učenicima diljem svijeta. ETwinning zajednici pridružila sam se 2014. godine. Počela sam raditi na jednom nacionalnom projektu.  Tijekom rada vidjela sam da učenike motivira korištenje TwinSpacea te da vole predstavljati svoje radove i upoznavati učenike iz različitih krajeva. Tako lijepi doživljaji i suradničko učenje ponavlja se i nadograđuje iz godine u godinu pa kad bih mogla vratiti vrijeme natrag, mislim da bih se jednako ponašala. Mladim početnicima savjetujem da hrabro krenu naprijed u upoznavanju eTwinninga i njegovih mogućnosti jer sudjelovanje u eTwinning projektima motivira i unaprjeđuje i pojedinca i zajednicu.

 

Ivana Fundurulić: Moji prvi koraci u eTwinningovoj zajednici dogodili su se u sklopu našeg prvog velikog Erasmus + KA2 projekta STEM cooking: Discovering Science and Maths through cooking. U projekt sam se upustila sa tri svoje kolegice iz II. gimnazije: Adrianom Ivandić, Ivanom Blagović i Evom Velički. Na početku nismo znale puno o samoj platformi, ali što smo je više upoznavale sve više smo postajale svjesne brojnih mogućnosti koje ona nudi. Tadašnjoj sebi (a i današnjim početnicima) mogu poručiti sljedeće: ''U današnjem svijetu jedni smo drugima bliži nego ikad gdje god se fizički nalazili, a mogućnosti je više nego ikad. Šteta ih je ne iskoristiti. Uključite se u eTwinning zajednicu i imat ćete priliku upoznati se s brojnim kolegama iz svih dijelova Europe s kojima možete razmijeniti iskustva, dobiti inspiraciju, upoznati obrazovne sustave drugih zemalja, putovati i širiti svoje vidike, te što je najvažnije steći mnoga nova znanja i vještine. Kao nastavnik znam da učenje nikad ne prestaje, a samo učenjem dobivamo vrijednost koju nam nitko ne može oduzeti.''

 

Marijana Smolčec: Da, na eTwinningu sam već 10 godina, ali prije prvih pravih eTwinning koraka već sam imala iza sebe iskustva u međunarodnoj suradnji s kolegama diljem svijeta, stoga mi nije bio veći problem ostvariti sličnu suradnju putem eTwinning zajednice, čak dapače. Važno je naglasiti da kolege na eTwinningu nisu tu zato što moraju biti već zato što žele biti, ali to ne znači da se treba sudjelovati u baš svakom projektu u koji ste pozvani. Moj savjet početnicima je da se prvo dobro upoznaju s platformom, prate događaje koje organiziraju eTwinning ambasadori, sudjeluju u barem jednoj radionici uživo i neka se svakako učlane u barem jednu eTwinning istaknutu grupu. eTwinning nisu samo projekti i ne moraju odmah započeti s projektima, a ako se i odluče mogu krenuti s nekim kraćim, jednostavnijim projektima. Dobro je proučiti i online materijale o tome što je bitno za kvalitetan eTwinning projekt. Neki kolege koje poznajem svoju suradnju su započeli s partnerima koji već imaju nekog iskustva. Ali ono najvažnije je da budete susretljivi i prilagodljivi u radu s europskim kolegama i kolegama iz Erasmus plus zemalja. Dodala bih i riječ motivacije za naše eTwinning korisnike: Postepeno se upoznajte sa svojom online okolinom i idite korak po korak. Budite otvoreni, fleksibilni, tolerantni i snalažljivi, i radite isključivo ono što će razveseliti Vas i Vaše učenike jer tada je bilo kakav uspjeh zagarantiran.

 

Tri hrvatske eTwinnerice dobile svjetsko priznanje za izvrsne učitelje - Slika 4

Na slici: Marijana Curić višegodišnjim je radom na eTwinningu razvila svoje kompetencije i ostvarila vrijedne kontakte s učiteljima diljem svijeta

 

Koji su Vam eTwinningovi projekti osobito dragi i zašto?

 

Marijana Curić: Volim projekte kroz koje se provode istraživanja i primjena web alata gdje su učenici aktivni sudionici. Posebno je zadovoljstvo pratiti doživljaje i napredak učenika u autorskim projektima prema aktivnostima koje sama osmislim. Jako volim glazbu, a posebno tradicijsku. Prošlogodišnji autorski projekt Pjesme, igre i plesovi - od tradicijskog do suvremenog, povezao je učenike različitih kultura i religija u jednu divnu zajednicu. Tijekom videokonferencija i festivala glazbe bili su radosni predstavnici svoje domovine i zavičaja. Suradnja među učenicima i učiteljima imala je jednu divnu notu koja je u današnjem COVID vremenu izuzetno važna.

 

Ivana Fundurulić: Meni najdraži eTwinning projekt upravo je i prvi projekt u kojem sam sudjelovala, već spomenuti STEMcooking. Projekt je nastao u suradnji četiri škole partnera iz Španjolske, Irske, Francuske i Hrvatske, a sama projektna ideja razvila se nakon što se u partnerskim školama napravila analiza procesa učenja i poučavanja STEM predmeta i uočio smanjen interes za studiranje na prirodoslovnim fakultetima. Glavni cilj projekta bio je poboljšati znanja i vještine učenika u STEM predmetima kroz projektno orijentirano učenje (PBL), te poticati učenike da koristeći potrepštine iz vlastitog kućanstva izvedu vlastita istraživanja, te svoja otkrića objasne primjenjujući znanstvene metode. Kroz projekt STEMcooking imala sam priliku otputovati i upoznati partnerske škole (te kroz njih i obrazovne sustave zemalja partnera), razvijati i unaprjeđivati vlastite metode poučavanja, sudjelovati na većem broju međunarodnih i domaćih festivala znanosti i pomoći u razvoju učeničkih vještina kroz način poučavanja koji se znatno razlikovao od klasične nastave u razredu. Obišli smo brojne lokacije na kojima su učenici, ali i mi nastavnici, imali priliku vidjeti praktičnu primjenu znanstvenih postignuća. Po završetku projekta s kolegicom Adrianom Ivandić (prof. biologije i kemije) napisala sam i objavila i e-knjigu u kojoj smo objedinile sva istraživanja provedena u projektu. Rad na ovom projektu potaknuo me da unaprijedim svoju nastavu, probudio je u meni ljubav prema projektnom načinu poučavanja koje kombiniram s klasičnom nastavom u učionici, potaknuo me da se uključim u daljnje projekte, radionice, predavanja i edukacije, a u konačnici mi dao hrabrost se odvažim i na napredovanje u zvanje mentora, te smatram da bez projekta STEMcooking ne bih bila nastavnik kakav sam danas.  

 

Marijana Smolčec: Svi su mi na neki način dragi, pa čak i oni koji su bili manje uspješni, ali najdraži mi je sigurno prvi „Let's be friends for future“ iz 2014., koji je odmah dobio i europsku oznaku kvalitete, a radila sam ga s kolegicama iz Turske i Španjolske. Kolegica Elif i ja se još dan danas čujemo, iako nakon toga nismo imale priliku raditi na nekim zajedničkim projektima. Taj projekt je trajao svega tri mjeseca i samo devetero mojih učenika je u njemu sudjelovalo, ali bili su izvrsni. Puno su radili i surađivali sa svojim vršnjacima i stvorili su i prava prijateljstva te ostali u kontaktu s prijateljima iz Turske i nakon projekta. No, najveći izazov mi je bio projekt iz 2016. koji se provodio na dva strana jezika, engleskom i francuskom. Nisam vjerovala da ćemo uspjeti. Ali kolegica iz Tunisa koja je bila glavna koordinatorica je to tako lijepo vodila. Učenici su surađivali u kreiranju priča, ilustracija, s motivima bajki i mitologija, a na kraju smo objavili fantastičnu e-knjigu na koju smo svi jako ponosni. Zanimljivo je što tijekom provođenja projekta naučite i mnogo toga o sebi, i o svojim partnerima s kojima kasnije možete započeti neke nove eTwinning ili pak Erasmus projekte.

datum objave: 24.11.2021.