Kako i zašto planirati eTwinningove projektne aktivnosti uživo
Organiziranje aktivnosti uživo unutar eTwinningovih projekata donosi brojne prednosti. Takve aktivnosti omogućuju učenicima i nastavnicima da prodube svoja znanja i vještine, potiču suradnju i interkulturalno razumijevanje te stvaraju prilike za primjenu naučenog u stvarnim situacijama. Aktivnosti uživo razvijaju osjećaj zajedništva, čime se dodatno motiviraju sudionici za daljnji angažman u projektu. Povezivanje škola, vrtića i drugih obrazovnih ustanova na ovakav način obogaćuje obrazovni proces i potiče razvoj ključnih kompetencija za 21. stoljeće.
eTwinningova terenska nastava: Održivi razvoj kroz kreativnost
Primjer jedne takve uspješne aktivnosti dolazi iz Strojarske i prometne škole u Varaždinu, čiji su učenici 2.A razreda zanimanja strojarski računalni tehničar, zajedno s razrednicom Anom Marketin-Sedlar, sudjelovali na terenskoj nastavi u sklopu eTwinningova projekta Wrap me…. Nastava je održana 16. prosinca 2024. godine u Dječjem vrtiću Mavrica u Brežicama, Slovenija, u grupi Metulji pod vodstvom odgojiteljice Tinkare Apat.
Glavna tema terenske nastave, kao i eTwinningova projekta, bila je održivi razvoj i kreativna upotreba recikliranih materijala. Učenici su se marljivo pripremali za ovu aktivnost. Još tijekom rujna i listopada kreirali su niz digitalnih materijala uz pomoć umjetne inteligencije. Za malene vrtićance izrađivali su animirane filmiće, pjesme i igre o recikliranju i održivom razvoju. Tijekom studenoga i početkom prosinca, za vrijeme sata razrednika i u kućnim radionicama s roditeljima, izrađivali su unikatne ukrase i igračke od recikliranih materijala. Ti su pokloni, zajedno s malim slatkišima, darovani vrtiću.
U vrtiću su učenici s vrtićancima sudjelovali u kreativnoj radionici izrade božićnih čestitki, koje će biti poslane partnerima projekta u Rumunjsku, Grčku i Litvu. Također, zajednički su izrađivali ukrase od recikliranog kartona za božićno drvce. Vrhunac radionice bilo je zajedničko ukrašavanje božićnog drvca u glavnom holu zgrade dječjega vrtića, koje je unijelo posebno blagdansko ozračje u vrtić.
Nakon radionice, aktivnosti su se nastavile na otvorenom. Učenici i vrtićanci zajedno su prošetali gradom Brežicama, gdje su razgledavali božićna drvca ukrašena radovima vrtića, škola i drugih ustanova. Posebno su ponosni bili na drvce ispred brežičkog vodotornja, koje je krasilo ukrase izrađene upravo tijekom ove terenske nastave.
Za kraj, vrtićanci su učenicima darovali unikatne poklone, predmete izrađene od recikliranih staklenki, pokazujući tako kako se iskorištenim predmetima može udahnuti novi život. Ovaj inspirativni susret obilježio je suradnju između djece i mladih te zajednički doprinos održivom razvoju kroz kreativnost i zajedništvo.
eTwinningova projektna aktivnost uživo – odakle početi
U dogovoru s partnerom ili partnerima projekta eTwinningova projektna aktivnost uživo planira se i provodi isto kao i školski projekt uživo. Planiranje i provedba školskih projekata uživo često uključuje mnoge od istih elemenata kao i eTwinning aktivnosti. Ključna razlika je u tome što su školski projekti najčešće lokalnog karaktera i ne uključuju međunarodnu suradnju, no njihova organizacija može biti jednako složena i vrijedna.
Koraci za uspješno planiranje eTwinningove projektne aktivnosti uživo
- Komunikacija s partnerima i roditeljima: Aktivnosti uživo trebaju se s partnerom ili partnerima dogovarati već tijekom planiranja eTwinningova projekta. Dogovorenu eTwinningovu projektnu aktivnost zatim treba predstaviti roditeljima za vrijeme prvoga roditeljskoga sastanka u rujnu kako bi se dobila njihova suglasnost za sudjelovanje. Nakon toga, aktivnost se uvrštava u Školski kurikulum. Nakon formalnoga odobrenja aktivnosti, za daljnji uspjeh aktivnosti uživo ključna je redovita i otvorena komunikacija s partnerskom institucijom.
- Jasno definirati aktivnosti uživo prema ciljevima projekta: Svrha eTwinningove projektne aktivnosti uživo treba biti dio ostvarenja cilja eTwinningova projekta. Potrebno je odrediti što se želi postići i kako će to doprinijeti obrazovnom procesu učenika koji će sudjelovati u aktivnosti uživo. Također, treba planirati da aktivnosti uživo imaju što širi utjecaj na zajednicu.
- Uključivanje učenika: Važno je u određenom trenutku učenicima dati glavnu riječ. Može ih se potaknuti da sudjeluju u osmišljavanju dijela ili svih aktivnosti koje će se odrađivati za vrijeme eTwinningove projektne aktivnosti uživo. Važno je voditi brigu o tome da se u aktivnosti uživo uključe svi učenici jednako. Time će se učenicima osnažiti osjećaj odgovornosti, samopouzdanja i motivacije.
- Logistička priprema: U suradnji s partnerom treba detaljno isplanirati sve detalje vezane uz putovanje, smještaj, ukoliko je planiran, i sigurnost sudionika. Treba posebno kreirati Suglasnost ili Privolu za provedbu eTwinningove projektne aktivnosti uživo kako bi se definirali svi detalji iste. Svakako prije provedbe eTwinningove projektne aktivnosti uživo treba organizirati roditeljski sastanak za učenike i roditelje zajedno kako bi se učenike i roditelje upoznalo sa svim detaljima eTwinningove projektne aktivnosti uživo.
- Korištenje resursa eTwinning platforme i TwinSpacea: Premda provedba eTwinningove projektne aktivnosti uživo podrazumijeva provedbu aktivnosti uživo, treba koristiti dostupne alate i materijale na eTwinningovoj platformi za lakšu organizaciju i provedbu projekta. Svakako se preporučuje koristit TwinSpace, virtualno mjesto eTwinningova projekta, koji nudi alate za komunikaciju i suradnju partnerima eTwinningova projekta. Putem TwinSpacea omogućuje se upoznavanje svih partnera eTwinningova projekta, dogovaranje aktivnosti, suradnja na zajedničkim projektnim aktivnostima. Zahvaljujući TwinSpaceu, prati se svaki segment eTwinningove projektne aktivnosti uživo, od planiranja, do realizacije, evaluacije i diseminacije.
Dodatne smjernice za uspješnu suradnju
- Prilagodljivost: Treba biti spreman prilagoditi se nepredviđenim okolnostima i fleksibilno reagirati na promjene.
- Kultura i jezik: Obavezno se treba upoznati s kulturom i običajima partnerske zemlje kako bi se izbjegli nesporazumi i izgradili bolji odnosi.
- Evaluacija i refleksija: Nakon završetka aktivnosti, zajedno s učenicima treba napraviti kvalitetnu evaluaciju te iskreno odgovoriti na pitanja što je bilo uspješno, a što bi se moglo poboljšati u budućim projektima.
Kao što su učenici i nastavnici Strojarske i prometne škole pokazali u svojoj eTwinning suradnji s vrtićem Mavrica u Brežicama, temeljita priprema, jasno postavljeni ciljevi i suradnja s partnerima ključni su za uspješan projekt. Ove smjernice lako se mogu prenijeti i na planiranje školskih projekata na lokalnoj razini.
Ovakve međunarodne suradnje pružaju učenicima vrijedna iskustva, potiču interkulturalno razumijevanje i razvijaju ključne kompetencije potrebne za budućnost. Više informacija i podršku možete pronaći na službenim stranicama eTwinning.hr i Europske platforme za školsko obrazovanje.
Pripremila: Ana Marketin-Sedlar, eTwinning ambasadorica