Medijska pismenost i dezinformacije

Podučavanje medijske pismenosti

Živimo u vremenima kada su nam informacije i novosti dostupne praktički u isto vrijeme kada se i dogode. Isto tako svjedoci smo i prenošenja jedne te iste vijesti na vrlo različite načine.

 

Stoga je inicijativa eTwinning 2021. godinu proglasila godinom medijske pismenosti i dezinformacija kako bi se naglasila važnost učenja i podučavanja učenika o tome kako informacije provjeriti i analizirati njihovu vjerodostojnost kao i moguće prikrivene poruke koje mogu sadržavati. Sve navedeno pridonosi stvaranju odgovornih građana koji će dobro razmisliti prije nego povjeruju nekoj vijesti i kao takvu, vjerodostojnu, ju podijele.

 

Ono čemu učenike podučavamo u sklopu medijske pismenosti je i sljedeće:

 

  • Razvijanje kritičkog mišljenja – prvi zadatak koji bismo si trebali postaviti kada pročitamo neku vijest ili reklamu je odrediti je li informacija točna ili ne i kako naučiti ne biti lakovjeran i brzoplet. Vijest se može provjeriti iz više izvora te usporediti i na taj način doći do one vijesti koja je vjerodostojna.
  • Prepoznavanje zauzimanje stava – nije svejedno tko stoji iza neke vijesti ili informacije, koje subjektivne ideje i stavove netko implementira u ono što izjavljuje. U ovakvim vijestima osim informacije pojavljuju se izrazi koji sude o vijesti, a svejedno je radi li se o pozitivnim ili negativnim pojmovima – takva vijest nije objektivna.
  • Objektivnost – razvijanje kritičkog mišljenja kao i osvještavanje stavova koji proizlaze iz raznih političkih, socijalnih ili profesionalnih pozadina, podučit će učenike sagledati vijesti objektivnije te ih potaknuti da ih sagledaju iz više različitih kutova. Objektivno prenošenje informacije neće sadržavati sud o njoj te će u potpunosti biti informativne naravi. No, bez obzira na izostanak subjektivnosti, svaku informaciju je dobro provjeriti iz više različitih izvora posebno.

 

Razvijanje medijske pismenosti u projektnim aktivnostima

  1. KREIRANJE LOGA – prije kreiranja loga za projekt, pripremite loga različitih proizvođača, a učenici ih opisuju. Zemlje koje sudjeluju mogu dodijeliti loga nekih tvrtki iz vlastitih zemalja pa će učenici iz partnerskih zemalja opisivati i pogađati što se krije iza loga.

Zadatak se može realizirati u realnom vremenu putem videokonferencije ili kao rasprava u forumu gdje se za temu postavi logo pa učenici u komentarima zapisuju i dijele svoje ideje o tumačenju.

 

  1. UPOZNAVANJE UČENIKA – rad u paru, učenici se predstavljaju, a zadatak je osim istinitih informacija podijeliti i jednu koja je lažna. Učenici pripreme o sebi plakat (nacrtaju ga ili kreiraju u nekom digitalnom plakatu), a uz njega napišu popratni tekst u kojem su se predstavili i dali lažnu informaciju. Učenici zatim u parovima pokušavaju odgonetnuti koja je informacija u tekstu lažna tako da informacije uspoređuju s posterom.

 

  1. PREDSTAVLJANJE ŠKOLE – prije ovog zadatka pokažite učenicima isječke iz filmova koji imaju prikrivene reklame.

 

 

 

Učenici imaju za zadatak kreirati kratak film o svojoj školi u kojeg ugrađuju prikrivene reklame, ali te se reklame trebaju odnositi na neke vrijednosti i pravila kojih se pridržava i promovira njihova škola.

 

  1. UPOZNAVANJE DRŽAVA PARTNERA – KREIRANJE TURISTIČKE REKLAME – ovisno o broju učenika koji sudjeluju u projektu ova aktivnost može najmanje dvije reklame po jednu iz svake države, ali i više ovisno o masovnosti samog projekta. Učenici zadaju pet pojmova za jednu reklamu uz pomoć kojih učenici iz partnerskih zemalja imaju zadatak složiti turističku reklamu u video obliku. Na taj način osim razumijevanja utjecaja reklama ujedno uče o partnerskim zemljama.

 

  1. KREIRANJE DIGITALNIH NOVINA – učenici kreiraju novine o projektu, odlučuju o rubrikama na primjer informativna, matematička, jezična, zabavna i slično. Uče pisati novinske članke, a mogu se uključiti i intervjui u obliku teksta ili videa.

Webinari

Na webinaru “Medijska pismenost i eTwinning” eTwinningove ambasadorice Suzane Delić doznajte više o medijskoj pismenosti, kritičkom promišljanju, medijskim ratovima, novinarskim patkama te o tome kako se i zašto #eTwinning i medijska pismenost ove godine posebno vole.

 

 

eTwinningova ambasadorica Suzana Delić održala je 24. veljače webinar „Fake news i kako ih prepoznati“ namijenjen učiteljima, nastavnicima, stručnim suradnicima te ravnateljima osnovnih i srednjih škola.

 

eTwinningove ambasadorice Daniela Usmiani i Ana Marketin Sedlar organizirale su 18. veljače 2021. webinar "Prijatelji eTwinninga o medijskoj pismenosti i dezinformacijama" na kojem je o toj važnoj temi govorila Vanja Šokić, stručna suradnica psihologinja iz Centra za sigurniji internet.

Ostali korisni materijali

Video "Digitalni tragovi" koji su izradile Alenka Miljević i Arjana Blažić, a prikazan je na Godišnjoj eTwinningovoj konferenciji 2021.

  

Tjedni eTwinninga od 1. rujna do 28. listopada 2021.

Ovogodišnji tjedni eTwinninga održani su od 1. rujna do 28. listopada na temu medijske pismenosti i dezinformacija.  Tijekom jesenske kampanje organiziran je program podrške za poticanje eTwinnera na kreiranje novih kvalitetnih projekata na ovogodišnju temu medijske pismenosti i dezinformacija. Rad između trenera i sudionika kampanje počeo je 20. rujna, a ukupno je do 28. listopada prijavljeno 70 projekata na kojima je surađivalo više od 500 eTwinnera.

Aktivnosti tijekom Kampanje uključivale su različite mrežne seminare, dvije sesije najboljih praksi i šest sajmova za pronalaženje partnera, na kojima su sudionici imali priliku slušati inspirativne razgovore i susresti se sa stručnjacima i kolegama, podijeliti svoje ideje, zajedno razmišljali i pronaći nove projektne partnere.

 

Ovogodišnji tjedni eTwinninga bili su usredotočeni na medijsku pismenost i dezinformacije kako bi eTwinneri mogli što više naučiti o ovoj godišnjoj eTwinningovoj temi. Kampanja je ujedno eTwinnerima nudila podršku u prvim koracima prema stvaranju vlastitih kvalitetnih projekata, kao i dodatne mogućnosti profesionalnog razvoja.

 

Medijska pismenost i dezinformacije - Slika 1

Kako biti pametan online - eTwinningova proljetna kampanja 2021.

"Mladima moramo dati prave alate za razvijanje kritičkog mišljenja i korist od digitalne transformacije."

 

Kako biti pametan online - eTwinningova proljetna kampanja 2021. - Slika

 

Kako se pametno ponašati na mreži? Kako se nositi s lažnim vijestima, dezinformacijama, negativnim sadržajima... samo su neka od pitanja kojima su se tijekom eTwinningove proljetne kampanje Medijska pismenost i dezinformacije, koju je službeno otvorila Mariya Gabriel, europska povjerenica za inovacije, istraživanje, kulturu, obrazovanje i mlade, od 1. ožujka do 5. travnja bavili mnogi iskusni eTwinneri, ali i novi članovi zajednice. 

 

Kako biti pametan online - eTwinningova proljetna kampanja 2021.